Aankomst en eerste dagen in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Vanginkels - WaarBenJij.nu Aankomst en eerste dagen in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Vanginkels - WaarBenJij.nu

Aankomst en eerste dagen in Shanghai

29 Januari 2014 | China, Sjanghai

Vrijdag 24 januari 2014:
Maanden hadden we er naar uitgekeken, maar eindelijk was het 24 januari en vertrokken wij: Margreet, Ernst, Nico, Thom en Sandra naar Shanghai om daar Lisa na vijf maanden weer te ontmoeten en na twee weken mee naar huis te nemen. Ruim op tijd kwamen we aan op Schiphol om onze bagage af te geven. Op ons gemakje naar de gate gegaan, maar daar bleek al gauw dat ons vliegtuig daar niet zou vertrekken en ons nieuwe vliegtuig een uur vertraging had. Een deel van die tijd konden we gebruiken om naar een gate aan de andere kant te lopen, een wandeling van 10 minuten. Toen bleken we een vliegtuig twee keer groter dan gepland te hebben, waardoor iedereen twee stoelen had. Heel comfortabel op een vlucht van 10 uur. Na het kijken van wat films en wat korte slaapjes kwamen we om 11.40 uur op zaterdagochtend aan in Shanghai. Het wachten op de koffers duurde even en ook de douane check nam wat tijd, maar eindelijk was daar het warme weerzien met Lisa die ons al bepakt en bezakt stond op te wachten. Ze was diezelfde ochtend uit Bangkok terug komen vliegen nadat ze half december was gaan reizen via Hongkong naar Maleisië, Bali en Thailand.
Per taxi gingen we naar ons hotel voor de komende nachten in Shanghai; een driekamer appartement met woonkamertje. De twee chauffeurs bleven keurig bij elkaar zodat we allemaal tegelijk en op de juiste plaatst aankwamen.
Nadat we ons geïnstalleerd hadden voor de komende zes dagen was het de hoogste tijd om de stad in te gaan. Binnen een paar minuten waren we op East Nanjing Road. Nanjing Road is de belangrijkste winkelstraat van Shanghai en het oostelijke deel, het voetgangersdeel, loopt vanaf de Bund naar het People’s Square. Het is er ongelooflijk druk en vol met Chinezen. En overal zijn al versieringen, grote rode lampionnen, voor Chinees nieuwjaar a.s. vrijdag 31 januari a.s.. Hoewel het heerlijk weer was, droog en niet te koud waren we er niet allemaal goed genoeg op gekleed: de wind was kouder dan verwacht. Eerst maar geld gehaald bij de bank op Tomorrow Square. We waren vlakbij Lisa's appartement en gingen er naartoe om nog wat spullen op te halen. Ook was het leuk om te zien waar ze al die maanden in Shanghai gebivakkeerd had. Bepakt en bezakt vervolgden we onze weg. Inmiddels was het meer dan tijd om ergens te gaan eten. De laatste maaltijd die dag was het ontbijt in het vliegtuig geweest. Bij Wagas heerlijk geluncht, met uitzicht op het Grand Theatre. Vier van ons bedachten dat het nog wel tijd was voor een ontspannende massage. Bij Lisa’s vaste adres meldden wij ons en werden er in noodtempo een aantal masseurs opgetrommeld; flexwerken in optima forma. Ontspannen de massage ondergaan was er niet echt bij; in rap chinees werd er met elkaar en in de telefoon gepraat. De massage werd in die tijd met één hand voortgezet. Terwijl we bij de rug massage het idee kregen dat er drie Chinezen tegelijk overheen liepen. Daarna was het tijd om ons appartement op te zoeken waar Nico en Ernst al fris gedoucht waren. Niet heel veel later gingen alle lichten uit en vielen we heerlijk in slaap.

Zondag 26 januari:
‘ s Ochtend werden we allemaal uitgerust wakker en maakten we kennis met de koffiezet kunsten van Ernst, of wat je allemaal kunt doen met oploskoffie en sterrenmuntthee….. De sterrenmuntkoffie werd door niemand gewaardeerd. Tijd om op pad te gaan en om te beginnen ontbijt te scoren bij de bakker op de hoek. Hier verraste Ernst zichzelf en ons door strawberrymelk te bestellen, jawel nog warm ook. Alleen de aardbei erbovenop was lekker, de rest is niet het vermelden waard.
De wandeling ging verder richting fake market terwijl Lisa en Nico haar koffer op gingen halen bij Warren die er tijdens haar reizen opgepast had. Wij liepen inmiddels richting People’s Square over een weg parallel aan East Nanjing Road. Via een achterommetje kwamen we terecht op een voedsel markt op Taiwan Street. Gedroogde vis, groente, fruit, vers gehakte karbonades en nog veel meer werd daar te koop aangeboden op een manier die bij ons ondenkbaar is. En waar de voedsel- en warenautoriteit zeker nachtmerries van zou krijgen. Daarna liepen we door een soort markthal en kwamen uit in People’s Park waar de wekelijkse huwelijksmarkt gaande was. De jongelui in Shanghai die de huwbare leeftijd hebben bereikt moeten tegelijkertijd hard werken, 7 dagen per week, en hebben geen tijd om een partner te zoeken. Dit wordt dan door de ouders gedaan die met foto en tekst en uitleg hun kinderen aan de man/vrouw proberen te brengen. Tenslotte kwamen we uit bij de fakemarket. Ieder van ons deed z’n inkopen onder flink afdingen. Hierna was het tijd om van een heerlijke lunch te gaan genieten bij café de Stagiaires. Het heeft nadelen als je, zoals Thom, niet met de rest mee-eet; de cola en het broodje ham lieten erg lang op zich wachten. Wij lieten ons ondertussen de stokbroodjes, gebakken/gepocheerde eieren en drankjes heerlijk smaken.
Hierna hadden we weer voldoende energie om West Nanjing Road af te lopen, chique winkels en enorme malls waar de lichtreclames van Dior en Chanel vanaf spatten. Tussen alle wolkenkrabbers en moderne gebouwen staat daar dan ineens de Jing’an Tempel. Deze moesten we bekijken en zo kwamen we oog in oog te staan met een aantal Boeddha’s. Een van deze gemaakt van 15 ton zilver.
Lisa had deze tempel (en ontelbare andere tempels) inmiddels wel gezien en ging voor (één van) haar liefdes en haalt bij uncle tetsu een verrassing bij de koffie.
Het lopen hadden we toen wel gehad en de metro bood uitkomst. Kaartjes gekocht en terug naar East Nanjing Road. Wel goed opletten bij het uitstappen (lebt side!).
Terug in het appartement hebben we lekker geborreld en noedels gehaald op de hoek van de straat.

Maandag:
Het was prachtig weer vandaag en de Bund stond op het programma. Op weg hier naar toe ontbeten bij Starbucks; met een plastic handschoen moest Lisa voor Ernst en Thom de kaas verwijderen van de overheerlijke broodjes die we bestelden……
Vervolgens hebben we over de Bund gewandeld vanaf de Russische ambassade tot Yu Gardens.
Yu gardens bekeken en vervolgens hebben we gelopen door de oude stad; net China Town☺
Hierna echt heerlijk (echt) Chinees gegeten bij din tai fung!
Vervolgens liepen we naar People’s Square, overgestoken bij Yan’an Road en door people’s park naar JW Marriot en op de 38ste etage van het uitzicht genoten. Echt geweldig!
Tot slot van deze maandag hebben we bij Barbarossa cocktails gedronken, tapas gegeten én een waterpijp gerookt: een ware ervaring voor de ouderen onder ons☺.

• 29 Januari 2014 - 15:31

Marianne Turkenburg:

Hoi van Ginkeltjes,

Wat een geweldig verhaal heb je geschreven Sandra. Heerlijk om te lezen dat jullie je vermaken. Maar dat zag ik ook al op de foto's.
    Veel plezier nog daar. Marianne

• 29 Januari 2014 - 15:57

Dienke:

Hoi!!!
    Wat leuk om van jullie te horen! Je schrijft zo goed dat ik het allemaal voor me zie.
    Aangevuld door de foto's op FB

• 29 Januari 2014 - 19:41

Maarten:

Wat! Houden Thom en Ernst niet van kaas?? Eye-opener! Goed om te lezen dat Shanghai voor de rest een feestje is. Enjoy.

• 29 Januari 2014 - 23:07

Elise:

Wat een mooie reis en mooi om het te delen met elkaar. Xxx

• 01 Februari 2014 - 11:49

Gerard En Janneke:

Wat een mooi verslag van jullie reis. We reizen mee......
    Leuk verhaal en wij genieten mee.
    Veel plezier nog,
    Groeten uit heiloo

• 03 Februari 2014 - 19:51

Annelotte:

Wat een mooie reis! Het klinkt fantastisch! Ben heel benieuwd naar alle verhalen straks! Xx Lot