Shanghai vervolg-3 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Vanginkels - WaarBenJij.nu Shanghai vervolg-3 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Vanginkels - WaarBenJij.nu

Shanghai vervolg-3

Door: Sandra en Margreet

31 Januari 2014 | China, Sjanghai

Vrijdag 31 januari: Nieuwjaarsdag!
Gisteren hadden we het verhaal net gepubliceerd op ons blog en toen kwamen de vragen: we hebben woensdagavond Hotpot gegeten, dat staat er niet in.... Nu ja, dan alsnog. Hotpot is van oudsher een traditioneel gerecht uit Mongolië. Je krijgt per 3 personen een soort pan op een hete plaat en deze pan is verdeeld in 3 vakken gevuld met 3 soorten bouillon naar keuze. Vervolgens kun je via een tablet vlees, vis, dumplings, dikke bami, etc. bestellen en die laat je dan garen in een bouillon. Én natuurlijk, dit alles m.b.v. stokjes, ook de mie;-) Ook diverse sushi waren te kiezen. Het was overheerlijk!
Het fotoverhaal van Thom is ook nog het vermelden waard. We liepen in Pudong en Thom werd ontzettend aangegaapt. Uiteindelijk durfde één meisje te vragen of hij met haar op de foto wilde. Thom zei ja, maar toen was het hek van de dam. De meisjes stonden in rijen opgesteld om ook met hem op de foto te gaan. Wat denken jullie? Hij zei gewoon nee?!? Terwijl het echt knappe meisjes waren....
En uiteindelijk nog hoe we erachter kwamen dat het 30 januari oudjaar was. Toen we einde middag terug kwamen in het hotel lagen er (op naam) 6 kaarten. Dit waren nieuwjaarskaarten met de beste wensen voor 2014. Echt schattig en attent!
Op 30 januari 's avonds begon het vuurwerk rond 20 uur los te barsten. Nico, Ernst en Margreet gingen na het klaverjassen rond 11.30 uur naar bed en Sandra, Lisa en Thom zijn toen nog naar buiten gegaan om het (sier)vuurwerk te bewonderen. De moeite waard!

En dan vrijdag 31 januari. We stonden bijtijds op, want de treinreis naar Nanjing stond op het programma. De taxi kwam ons om 10 uur ophalen en zonder problemen (lees: drukte op de weg) arriveerden wij bij het immens grote treinstation. De wachthal was te vergelijken met Schiphol; de bagage moest trouwens ook door een röntgenapparaat en wijzelf werden gefouilleerd. Om even voor 11 uur gingen we naar de gate waar de trein vertrok. Iedereen had gereserveerde plaatsen en iedereen reed 'vooruit'. Geweldig systeem: als de trein op de plek van bestemming is en teruggaat, worden alle stoelen omgedraaid, zodat ook dan weer iedereen vooruit rijdt. Precies op tijd vertrok de trein en reed binnen no time 300 km/uur. Het landschap onderweg bood een troosteloze indruk! Kaal, af en toe een heuvel met vele graven, af en toe een aantal hoge flats (woningen) en smog gedurende de hele reis. Maar goed, we waren om 12 uur in Nanjing en na wat zoeken en vragen vonden we de juiste metro. In het centrum van Nanjing stapten we uit en we kwamen al direct in de juiste straat boven de grond. Nu alleen nog naar nummer 132 lopen. Daar aangekomen was het zoeken om het hotel te vinden, de ingang bleek om de hoek en de receptie van het hotel bevond zich op de 6e etage?! Na ons geïnstalleerd te hebben, hebben we heerlijk buiten op een terras gezeten en plannen voor de komende dagen gemaakt.

• 31 Januari 2014 - 15:44

Freek En Fija.:

Hallo Allemaal.

Wat een belevenis voor jullie zo met z.n allen Lisa op te halen en er gelijk een leuke trip van te maken.
    Leuk dat jullie het verhaal ook naar ons gestuurd hebben.
    Genieten jullie er maar lekker van ,we horen de verhalen wel als jullie terug zijn .
    Groetjes voor jullie allemaal .Liefs Freek en Fija.

• 01 Februari 2014 - 13:50

Reen/Johan:

Wat leuk om jullie verslag te lezen. Wat een beleving in een heel andere wereld. We hore. Straks nog wel meer van jullie. Groetjes Reen /Johan

• 03 Februari 2014 - 11:29

Marianne Turkenburg:

En toen en toen en toen?????