Shanghai vervolg-2 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Vanginkels - WaarBenJij.nu Shanghai vervolg-2 - Reisverslag uit Sjanghai, China van Vanginkels - WaarBenJij.nu

Shanghai vervolg-2

Door: Sandra en Margreet

30 Januari 2014 | China, Sjanghai

Dinsdag 28 januari
Oei, het kostte wel moeite om een beetje op tijd op te staan. Vooral als het de avond daarvoor later is geworden. Het oplossen van black stories (met Thom als quizmaster) kost nu eenmaal tijd, maar we worden er steeds beter in. Nadat we allemaal gedoucht en aangekleed waren, ontbeten we lekker in het appartement en waren we klaar om op pad te gaan. Vandaag gingen we naar Zhujiajiao. Dit is een waterstad ten westen van Shanghai. De oude stad van Zhujiajiao heeft wit geschilderde huizen, rode Chinese lantaarns en tientallen bruggen en kanalen: een bezienswaardigheid. Tijdens de Ming dynastie was dit een van de rijkste handelssteden in de regio. De stad wordt ook wel het Venetië van China genoemd. Met de bus vanaf People's Square is het een uur rijden naar Zhujiajiao. Voor het astronomische bedrag van 12 rmb (€1,10) per persoon worden we daar afgezet. Het bleek nog niet echt makkelijk om de oude stad te vinden en dat lukte pas nadat we de hoofdstraat hadden uitgelopen en verschillende mislukte pogingen om de weg te vragen hebben ondernomen. Een Engels sprekende Chinees is moeilijk te vinden, maar uiteindelijk vinden we er een die ons de juiste richting wijst. Zo komt het dat we een mooie wandeling maakten door de oude stad en genoten van de goed bewaarde monumentale bruggen. Ondertussen aten we ook nog een heerlijke wonton soep en wat ondefinieerbare, gefrituurde kipstukjes. Halverwege de middag gingen we terug naar Shanghai. Dit keer betaalden we 9 kuai voor de buskaartjes, waardoor we er vervolgens twee keer zo lang over deden als 's morgens.....
De logica ontging ons volledig.
Terug in Shanghai besloten we eerst naar de kapper te gaan, voordat we ons in het uitgaansleven zouden storten. Ernst en Margreet gaan voor de Chinese coupe en Nico en Thom worden gewassen en geföhnd. De massage die Lisa en Sandra in gedachten hadden gaat niet door, omdat de dames die zich hier normaal mee bezig houden spring holiday aan het vieren zijn. Hierna gaan we naar de lang beloofde Bar Rouge. Dit is een luxe bar op de 7e etage van een gebouw aan de Bund. Vanaf het buitenterras is het uitzicht op het verlichte Pudong fabelachtig mooi. Lisa verheugde zich vooral op onze reactie; Joke en Sandra waren 10 minuten sprakeloos de eerste keer dat ze dit zagen. Ze werd niet teleurgesteld; er werden veel foto's gemaakt en vooral Ernst bleef aan de gang. Ondertussen genoten we van de heerlijke strawberry mojito's. Onderweg naar het hotel haalden we lekker noedels en dumplings, die we opaten (terwijl we steeds bedrevener worden met de stokjes).

Woensdag 29 januari:
We werden wat later wakker en besloten om toch nog een keer naar de fake market te gaan..... Ernst ging alleen op pad, want hij wilde een speciaal horloge scoren (uiteraard voor weinig). Achteraf was het alleen op pad gaan niet zo'n goed idee, want via achteraf winkeltjes, 'blinde' kastwanden en smalle wenteltrappen werd hij naar een louche kantoor gebracht. Dit ging zelfs hem te ver, dus hij heeft bedankt voor de horloges en is spoorslags weer terug gegaan en heeft ons weer opgezocht. Hierna zijn we naar K11 gegaan: een gigantisch gebouw, waar zich o.a. kantoorruimtes, een hotel, een mall en een aantal restaurants bevinden. Hier hebben we lekker gegeten, m.n. een bruin broodje (zowaar niet zoet) was heerlijk. Hierna zijn we naar het hotel terug gegaan (behalve Lisa en Sandra) en hebben wij Thom de beginselen van Klaverjassen bijgebracht. We denken dat hij een snelle leerling is; de tijd zal het leren.....

Donderdag 30 januari: oudejaarsdag (van het jaar van de slang).
Nadat wij de jongelui (eindelijk) uit bed hadden etc. namen we de metro naar Pudong. Erg indrukwekkend om tussen alle enorme wolkenkrabbers te lopen. Geweldig! Nico, Thom, Ernst en Margreet zijn uiteindelijk in het Shanghai World Financial Center naar de 100e verdieping gegaan (+/- 500 m hoog). Prachtig! Naast deze reus wordt momenteel de Shanghai Tower gebouwd en die wordt 632m hoog...... Er staan nu nog 2 hijskranen bovenop en wij vroegen ons af hoe deze weer naar beneden komen als de Tower klaar is?!?
Omdat het echt schitterend weer was, besloten we buiten te lunchen bij een Italiaans restaurant aan de rivier. Hierna splitsten wij ons: de mannen gingen met een taxi vooruit naar Fuxing Park en de dames gingen nog even borrelhapjes kopen. Het plan was om hierna ook een taxi te nemen naar het park, maar dat bleek kansloos! Het bleek vandaag 'al' oudejaarsdag te zijn; wij dachten al die tijd dat dat morgen zou zijn. Apart vonden wij het wel dat vele winkeltjes dicht waren, dat het rustig was op straat en dat vele mensen al in feeststemming waren (en mooie kleren aanhadden). Maar goed, uiteindelijk ook bij het park gekomen en daarna terug naar het hotel gegaan. Het borreluur brak aan evenals het vuurwerk!

• 30 Januari 2014 - 15:07

Dienke:

Mooi verslag weer!!!!!

• 30 Januari 2014 - 22:05

Petra :

Gelukkig nieuwjaar inmiddels? ! Wow wat een reis maken jullie, erg leuk om te lezen, groetjes van Frans & Petra

• 30 Januari 2014 - 22:35

Arnold En Cocky:

Hallo allemaal,
    wat een mooie reis en leuk geschreven!
    Alweer een week onderweg en al zoveel gezien.
    Nog veel plezier samen.
    liefs van ons, kus Arnold en Cocky

• 31 Januari 2014 - 10:30

Valerie Venmans:

We genieten van jullie verhalen en wat ondernemen
    jullie veel! De voorbereiding was zeker optimaal.
    Geniet met z'n allen in die zo andere cultuur
    Liefs, Theo Valerie ,Veerle

• 04 Februari 2014 - 18:15

Hans & Erna:

Wat een mooie verhalen weer! We zien de foto's al voor ons.
    Nog heel veel plezier.
    Groetjes Hans & Erna

• 07 Februari 2014 - 13:04

Renee Kuyper:

Hallo,
    Aangezien ik al een tijd tevergeefs op zoek ben naar Valerie Venmans, richt ik
    mij op jullie. Ik zag haar bijdrage aan jullie blog.
    Mocht Valerie in 1971 eindexamen hebben gedaan op het Casimir Lyceum,
    zouden jullie haar dan onze email kunnen doorgeven i.v.m. een reünie
    (Spinoza & Casimir Lyceum)?
    Dank & Groet,

Renee

• 07 Februari 2014 - 13:06

Renee Kuyper:

Het is mij niet duidelijk of het emailadres ook aan jullie wordt getoond, dus hierbij: